أثر وسائل الإعلام على الهوية لدى الشباب الجزائري

من السياق الواقعي إلى المجتمع الافتراضي

 أ. ضيف ياسين/جامعة تبسة

أ.لطــرش فيروز /جامعة تبسة

 

   الملخص

    ﺇﻥ ﺍﻟﺘﻁﻭﺭﺍﺕ ﺍﻟﻤﺘﺴﺎﺭﻋﺔ ﻓﻲ التكنولوجيا ﺍﻟﻤﺘﻘﺩﻤﺔ ﺃﺩﺕ ﺇﻟﻰ ﺘﻐﻴﺭﺍﺕ ﺠﻭﻫﺭﻴﺔ في مختلف المجالات، وهناك إجماع بين العديد من الباحثين على أن هذه التكنولوجيا الحديثة قد فتحت عصراً جديداً من عصور الاتصال والتفاعل بين البشر، وفي وفرة  المعلومات التي تقدمها لمستخدميها، ولكن على الجانب الآخر هناك مخاوف من الآثار السلبية التي قد تحدثها.

وبما أن الشباب هم الفئة الأكثر استخداما لهذه التقنية، فان تفاعلهم مع مضامين الإعلام أكثر من تفاعلهم مع المحيطين بهم، لذا كان لابد من معرفة اتجاهات الشباب نحو وسائل الإعلام المختلفة ومعرفة آثارها خاصة على الهوية عند هذه الفئة المهمة من فئات المجتمع، فقد أصبح الشاب يبحث عن واقع بديل يحمل لهم بعض الإحساس بالحياة وبعض الإشباع بدلاً من الحياة الرتيبة، ولا يجدون ذلك إلا في ثقافة الصورة التي تعطيهم خيالاً أمامهم يصنعه لهم صانعوا البرامج، وهذا ما أوجد نقله سلوكية خطيرة لدى الشباب بحكم طبيعته ونظرته المستقبلية التي لا تستطيع التكيف الكامل مع المجتمع الواقعي في الحاضر، الأمر الذي يجعل الهروب إلى المجتمع الإفتراضى ذا أهمية بالغة وهذا ما توفره وسائل الإعلام المختلفة . 

من خلال هذا وذاك سوف نتطرق في هذه الدراسة إلى الاهتمام بما تقدمه ﻭﺴﺎﺌل ﺍﻹﻋﻼﻡ، ﻭﺘﺘﺒﻊ ﺍﻵﺜﺎﺭ التي تتركها هذه الأخيرة ومضامينها على الهوية لدى الشباب الجزائري.

  الكلمات المفتاحية: وسائل الإعلام،الشباب، الهوية، المجتمع الافتراضي، السياق الواقعي.

 

Summary:            

     The rapid developments in advanced technology have led to significant changes in various fields, and there is a consensus among many researchers that this modern technology has opened a new era of eras of communication and interaction between human beings, and in the abundance of information provided by its users, but on the other side there are fears of the negative effects that may be caused.

      Given that young people are the group most commonly used for this technique, the interaction with the contents of the media more than they interact with those around them, so it was necessary to know the trends of the youth towards different media and see its effects, especially on the identity at this category important segments of society, it has become a young man looking More alternate reality carries them some sense of life and some gratification instead of monotonous life, and do not find it, but in the culture of the image that gives them the illusion in front of them made by their makers programs, and this is what Find transported serious behavioral among young people by nature, and his view of the future that can not adapt to the full with the community unrealistic in the present, which makes escape to a virtual community of paramount importance and this is provided by various media.

    We will address in this offer to  the media, and keep track of the effects  the latter and its implications on the Algerian identity among young people.

Key words: media, youth, identity, virtual community, the real community.

 

 

 

 

télécharger l'article