دور الحوكمة في تحقيق التنمية الاقتصادية والاجتماعية المستدامة

 

 

 

 أ/ حكيمة بوسلمة

Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.                                                   

 أ/ نجوى عبد الصمد             

 Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

 

 

الملخص:

لقد أدت الأزمات المالية التي شهدتها العديد من دول شرق آسيا وأمريكا اللاتينية في العقد الأخير من القرن الماضي، وما شهده الاقتصاد الأمريكي مؤخرا من تداعيات الانهيارات المالية لعدد من الشركات الأمريكية خلال عام 2002 إلى زيادة الاهتمام بحوكمة الشركات باعتبارها آلية للحد من الفساد الإداري والمالي الذي يعتبر السبب الرئيسي لحدوث هذه الأزمات.

ونتيجة للاهتمام المتزايد بموضوع حوكمة الشركات في العديد من الاقتصاديات المتقدمة والناشئة فقد هدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على الدور الذي تؤديه حوكمة الشركات لتحقيق التنمية المستدامة، من خلال التطرق لمفهوم حوكمة الشركات وأهدافها وأهميتها، وكذلك التعرف على المبادئ التي ترتكز عليها ومن ثم إبراز دورها في تحقيق التنمية المستدامة.

وقد توصلت الدراسة إلى أن هناك تأثير لحوكمة الشركات على العديد من النواحي الاقتصادية والقانونية والاجتماعية التي تهدف إلى تحقيق صالح الأفراد والمؤسسات والمجتمعات ككل بما يعمل على سلامة الاقتصاديات وتحقيق التنمية الشاملة في كل من الدول المتقدمة والناشئة على حد السواء. 

 

 

Abstract:

The financial crises facing many countries of the East Asia and Latin America in last decade of the last century, and the repercussions of financial collapses of a number of U.S. companies during 2002 have led to increase interest in corporate governance as a mechanism of reducing the administrative and financial perversion, which is the main reason for the occurrence of such crises.
       As a result of the growing interest in corporate governance in many developed and emerging economies the present study aimed to shed light on the role of the corporate governance in realizing the sustainable development, by reviewing the concept of corporate governance, its objectives and significance, as well as to identify the principles that underpin, and then highlight its role in realizing the sustainable development.
    The study found that there is an effect of corporate governance on economic, legal and social aspects which aims to achieve the benefit of individuals, institutions and societies as a whole, including working on the safety of Economics and achieving a total development in both developed and emerging countries alike.