اختلال العلاقة بين انتشار الفساد والتنمية المستدامة حول العالم وسبل الخروج من هذه المعضلة. دراسة إحصائية مقارنة بين جملة من الدول والمناطق

 

 

أ.د. أعمر عزاوي جامعة قاصدي مرباح ورقلة

Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

أ.محمد العيد بيوض جامعة فرحات عباس – سطيف-

                                                                       Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser. 

 

 

الملخـــــص:

تهدف هذه الدراسة إلى اختبار فرضية نشوء علاقة تأثير وتأثر بين انتشار الفساد وتحقيق التنمية المستدامة في الاقتصاديات  النامية، وذلك من خلال تحديد السبل الكفيلة بنجاح خططها التنموية المرسومة بتحليل العلاقة بين الفساد من جهة وعينة من المؤشرات التي تستعمل لقياس الأبعاد الاقتصادية والاجتماعية للتنمية المستدامة من جهة أخرى، وكان من بين هذه المؤشرات: الرفاهية، الفقر، الرعاية الصحية، التنمية البشرية وكذا الحصول على الربط بالكهرباء.

وخلصت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط وثيق بين انتشار الفساد والتنمية المستدامة تمثلت في كون الفساد عائق رئيسي في سبيل تحقيق التنمية المستدامة على مستوى الاقتصاديات النامية، وذلك لما له من أثر عكسي على تطور المؤشرات المعتمدة لتقييم مدى التقدم في تحقيق الخطط التنموية المرسومة.

على هذا الأساس، تم اقتراح جملة من التجارب والحلول الكفيلة بالمساعدة على الخروج من حلقة الفساد وانتهاج درب التنمية المستدامة على غرار اعتماد المنظور الإسلامي لدحر الفساد.

الكلمات المفتاحية: الفســاد، التنميـــة المستدامـــــة، الحوكمــــة، الدول الناميـــــة.

Abstract:

this study aims to test the hypothesis of the emergence of an influence and influenced relationship between the spread of corruption and achieving sustainable development in developing economies, by identifying the ways to successfully development plans drawn by analyzing the relationship between corruption on the one hand and a sample of indicators used to measure the economic and social dimensions of sustainable development on the other hand, was among these indicators: welfare, poverty, health care, human development and also the access to electricity connectivity .

The study found an association closely linked between the spread of corruption and sustainable development was that corruption is a major impediment in order to achieve sustainable development in developing economies, and that because of its adverse effect on the growth of indicators adopted to assess progress in achieving development plans drawn .

On this basis, a number of experiences and solutions have been proposed to help get out of the cycle of corruption and pursue a path of sustainable development like the adoption of the Islamic perspective to defeat corruption.

Key words: corruption, sustainable development, governance, developing countries.

 

 

 

Télécharger l'article